8 Jenis Makanan Terbaik Dunia

1. Delima



Fiman Allah: " Dan (Kami jadikan) kebun - kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima yang sama dan yang tidak sama (bentuknya), Perhatikanlah kamu pada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya.." Surah Al- An'am ayat 99



2. Kismis



Dalam Tibb An-Nabawi menyebut hadis yang bermaksud: " Sebaik - baik makanan ialah buah zabib (kismis). Ia menghilangkan keletihan, menguatkan urat saraf, meredakan kemarahan, mencerahkan warna kulit dan mengharumkan bau hidung serta mulut"



3. Kurma



Firman Allah swt dalam surah Maryam: Ayat 25-26. "Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu"



4. Habbatus Sauda'



Sabda Rasulullah: "Tetaplah kamu dengan Habbatus sauda' ini, kerana padanya terdapat penawar bagi segala penyakit kecuali as - saam (mati)" Hadith Riwayat Hadith dan Muslim



5. Za'faran



Sayidina Ali pernah menyatakan: " Sesiapa mengambil sebahagian za'faran dan su' di satu bahagian dicampur dengan madu, diminum sebanyak dua sudu pada setiap hari, maka ia dikagumi tentang ingatannya, sehingga dituduh melakukan sihir "



6. Madu



Firman Allah: " Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam - macam warnanya, di dalamnya terdapat penawar yang menyembuhkan bagi manusia" Surah An - Nahl ayat 68 - 69



7. Zaitun



Firman Allah: " Dari pohon itu (zaitun) yang berasal dari Bukit Sinai mengeluarkan minyak dan makanan" Surah Al Mukminin ayat 20



8. Buah Tiin



Riwayat dari Abu Zar r.a. bahawa Nabi SAW dihadiahkan satu bekas buah tin.Lalu Nabi SAW mengajak sahabat-sahabatnya makan.Nabi pun turut sama makan.Kemudian baginda SAW bersabda :”Kalau aku perkatakan tentang buah yang diturunkan dari syurga, nescaya aku katakan inilah dia. Kerana buah-buahan syurga tidak berbiji. Oleh itu makanlah buah ini. Sesungguhnya dia menghentikan penyakit buasir, serta bermanfaat untuk sakit-sakit badan.”




Jom kita amalkan...

nota kaki:buah tin tak sedap tapi banyak khasiat...

3 comments.. read them below or add one

AnAk dEneSor AnAk dEneSor June 30, 2011
jom..try yg mane ade..jom..hihi..kismis selalu mkn..hihi
Fee Hafeezah ketuk keyboard Fee Hafeezah ketuk keyboard June 30, 2011
Berguna info nih..tp tak pernah tgk zhafran kat kedai2..ade ke jual? nak lah jugak rase kan..hehe :D
Famili Ceria Famili Ceria June 30, 2011
zhafan tu ada...tp jual dlm bentuk air yang kaler kuning...dia guna kuning xhafran sebagai dakwat pastu tulis ayat Quran atas pinggan putih..air tu dibotol dan dijual

Anda sangat dialu-alukan untuk komen di blog ini.